piątek, 25 maja 2012

Kino Orzeł - czerwiec 2012

Mały Orzeł
czyli dzień dziecka w kinie Orzeł
1-2 czerwca


1. czerwca

Godz. 18:00

Sekret Eleonory (premiera)

„Sekret Eleonory” to animowana podróż do magicznego i bajkowego świata książek, gdzie znakomite postaci, znane każdemu małemu czytelnikowi, ożywają, a czytanie staje się umiejętnością na wagę złota. Rodzina małego Nataniela dostaje w spadku po cioci Eleonorze dom wraz z bogatą biblioteką. Problemy finansowe rodziców chłopca sprawiają, że bezcenne książki, a w tym pierwsze wydania bajek Perraulta i baśni braci Grimm, mają zostać sprzedane. w chwili kiedy Nataniel odkrywa, że biblioteka cioci Eleonory ma niezwykłą moc, zaczyna szukać sposobu by ocalić książki oraz ich bohaterów dla kolejnych pokoleń. Pomagają mu w tym m.in. Alicja z Krainy Czarów, Piotruś Pan oraz Pinokio. Czy uda mu się przejąć rolę Wielkiego Czytelnika po cioci Eleonorze i pomóc ulubionym postaciom?

Wstęp wolny

Zwiastun: http://www.youtube.com/watch?v=Hyp-UwwPre0

2. czerwca

Godziny: 11:00 - 16:00

Mia i Migusie

Podczas budowy luksusowego kompleksu hotelowego, w środku rozległego i pięknego lasu, jeden z robotników o imieniu Pedro zostaje uwięziony w podziemnym tunelu. Kilkuletnia Mia udaje się na poszukiwania zaginionego ojca. Dziewczynka, aby dotrzeć do miejsca budowy, wędruje przez tajemniczy las. Spotyka w nim stworzenia zwane Migusiami. Są one strażnikami drzewa, które ma kluczowe znaczenie dla przyszłości wszystkich istot żyjących na Ziemi, a budowa hotelu zagraża jego dalszemu istnieniu. Mia wraz z nowo poznanymi przyjaciółmi postanawia uratować las i jego mieszkańców przed ekologiczną katastrofą...

Zwiastun: http://www.youtube.com/watch?v=CAkFz_DFqmY

Sekrety księgi z Kells

 Kells to opactwo położone w hrabstwie Meath w Irlandii. Z niego pochodzi główny bohater filmu, wesoły i uczynny dwunastolatek Brendan. Pomaga on m.in. opatowi w budowie muru, który ma ochronić wioskę przed Wikingami. Brendan nie zna świata poza murem, aż do momentu, gdy do Kells przybywa Brat Aidan z Iony. Rozpoznaje on w poczciwym dwunastolatku talent i angażuje go do pomocy w pracy nad niezwykłą księgą przygotowywaną przez celtyckich mnichów.

zwiastun: http://www.youtube.com/watch?v=rFW2DmZcl9U

U

Akcja „U” rozgrywa się w wielkim zamku nad morzem, gdzie w smutku i towarzystwie dwóch złośliwych szczurów żyje księżniczka Mona. Widoku jej łez i przygnębienia znieść nie może dziewczynka o imieniu U, wyróżniająca się tym, że jej głowę zdobi róg jednorożca. U zaprzyjaźnia się z Moną i staje się jej największą powiernicą. Mijają lata. Księżniczka z dziecka przemienia się w smukłą i bezczelną nastolatkę. Wtedy w zamku pojawia się beztroska banda muzykantów-włóczykijów. Rozbudzą oni uśpione serce Mony i zagrożą przyjaźni z dzieciństwa.

Zwiastun: http://www.youtube.com/watch?v=35tU08MNRhA

Wstęp wolny.

-----------------------------------------------------------------
03 - 05. czerwca


Wichrowe wzgórza

"Wichrowe wzgórza" to najnowsza, rewolucyjna adaptacja klasycznej brytyjskiej powieści, wielokrotnie przenoszonej na kinowy ekran. To historia wielkiej namiętności Catherine i Heathcliffa. Opowieść o pożądaniu, okrucieństwie, zazdrości, bólu i zemście. O wszystkim tym, co w miłości najsilniejsze i najbardziej pierwotne. Bez niepotrzebnych słów. Pośród zamglonych wrzosowisk Yorkshire.

Zwiastun: http://www.youtube.com/watch?v=aNT5A8I4VP4

Wszystkie odloty Cheyenne'a


Cheyenne to dawny muzyk rockowy, który w wieku pięćdziesięciu lat wciąż nosi się jak za czasów swej młodości. Śmierć ojca, z którym nie był w najlepszych stosunkach, sprawa że wraca z Europy do USA. Tam odkrywa, że jego rodzic miał obsesję - chciał zemścić się za upokorzenia, których doznał z rąk pewnego człowieka.

Zwiastun: http://www.youtube.com/watch?v=YSDgVB1LXvE

-------------------------------------------------------------------

8. czerwca


SPOTKANIE Z RAFAŁEM KAPELIŃSKIM
Godzina 20:15

Spotkanie autorskie z Rafałem Kapelińskim oraz pokaz filmów "Emilka płacze", "Konfident", "Fundacja kultura".
 
Rafał Kapeliński: Biografia

Absolwent Wydziału Filologii Angielskiej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu (1994), Wydziału Zarządzania i Administracji Mediami (MBA) Uniwersytetu Washington w Seattle (USA) i Londyńskiej Szkoły Filmowej (LFS) w Londynie. W latach 1993-94 pełnił funkcję Dyrektora Biura Festiwalowego Festiwalu Operatów Filmowych Camerimage w Toruniu. W 2006 razem z Piotrem Ledwigiem utworzył firmę Aurora Film Production z siedzibą w Katowicach. Firma zrealizowała dwa filmy fabularne – Emilka Płacze i Ballada o Piotrowskim – oraz dwa filmy dokumentalne – Wzywam BH-Q i Spitfire z Occoches. Pełnometrażowy projekt Rafała pt. Na dachu zakwalifikował się do programu Cinefondation Residency sponsorowanego przez festiwal filmowy w Cannes (2009). Jego krótki metraż pt. Grzebanie Konia był finalistą w europejskim konkursie ko-produkcyjnym organizowanym przez Fundację Boscha w Stuttgarcie, w Niemczech. Uczestnik warsztatów scenariuszowych Les Premiers Plans (Francja), ScriptEast (Warszawa/Berlin/Cannes) i Ekran (Mistrzowska Szkoła Reżyserii Andrzeja Wajdy). W maju 2011 Rafał zakończył pracę nad filmem pt. Konfident, który został zrealizowany w ramach programu 30 Minut. Obecnie pracuje nad swoim debiutem pełnometrażowym pt. Dziennik z wycieczki do Budapesztu.

Emilka płacze

Wydarzenia z 1982 roku na Śląsku w intymnym oświetleniu: przez pryzmat dorastającego chłopca beznadziejnie zakochanego w córce zomowca.  

Nota reżyserska:  Zrobilem ten film chyba dlatego, żeby sie odegrać na stanie wojennym. Pamietam ten okres doskonale i wspominam go przede wszystkim jak czas wielkiego upokorzenia, udreki i zezwierzęcenia. Emilka jest wiec przede wszystkim moim osobistym lamentem nad tym, co sie wtedy wydarzylo, czego bylo świadkiem i chyba jakims wyrazem zalu, ze akurat mojej generacji cos takiego sie przydarzylo. Jest to rowniez film o pierwszej juz swiadomej milosci, o tym, ze jest ona bardzo fajna, niezaleznie od tego, co sie dzieje w swiecie wielkiej polityki.  I to tez, nieco ironicznie, chciałem w filmie pokazać.

 
Fundacja Kultura
 
Piotr Piotrowski pracuje jako pan "złota rączka" dla małej prowincjonalnej fundacji. Ale chce więcej.

Nota reżyserska: Fundacja Kultura opowiada o moich marzeniach, o mojej niezgodzie, o moim buncie, o moich prywatnych rewolucjach, ktore czesto konczyly sie w punkcie wyjscia. Mysle, ze w przewrotny sposob jest to bardzo smutny film. Nie wiem, czy Piotrowski jest na koncu filmu bankrutem, czy bohaterem, ale wiem, ze szanuje go za to, ze sprobowal. I tego mu bardzo zazdroszcze, bo mi czesto brakowalo odwagi. I wiem, ze bardzo lubie ta trabke, ktora tak falszywie gra Mazurek Chopina, kajakarzy, których ogląda Piotrowski, oraz jego pomalowany we wsciekle kolory zaklad, do ktorego nie przyjdzie absolutnie nikt.
 
Konfident


Pieniążkowie są zwyczajną, polską rodziną mieszkającą na przedmieściach małego miasteczka. Sąsiedztwo byłych komunistów sprawia, że ich życie z każdym dniem coraz bardziej zamienia się w piekło. Rodzina pokłada ostatnią nadzieję w ujawnieniu listy byłych współpracowników tajnej komunistycznej policji. Pieniążkowie wierzą, że podanie do wiadomości publicznej nazwisk konfidentów przywróci sprawiedliwość, upokorzy winnych i nagrodzi prawych. Wkrótce okaże się, jak bardzo się mylą.
 
Nota reżyserska: To bardzo smutna komedia w nostalgicznym tonie. Z dużą dozą groteski, za sprawą obecnej w niej polityki. Jest to film o wielkiej polityce i naszym małym, codziennym życiu, o prawdzie i kłamstwie w rodzinie, o miłości i samotności. O tym, że podstawą jest nie dać się w tym wszystkim zwariować.
-----------------------------------------------------------------------
08 - 21. czerwca


CHICO i RITA
8, 9, 10, 12, 13. czerwca

„Chico i Rita” to opowieść o wielkiej miłości utalentowanego pianisty Chico i pięknej, obdarzonej niezwykłym głosem Rity. Ich wspólna historia zaczyna się na Kubie w 1948 roku, ale los rzuci kochanków do Nowego Jorku, Paryża, a nawet Hollywood. Bohaterów opartego na prawdziwej historii filmu połączyło pożądanie i muzyka, która odgrywa w „Chico i Rita” niezwykle ważną rolę. Na doskonałej ścieżce dźwiękowej usłyszymy jazz, cubop, mambo, sambę... To one nadadzą rytm gorącemu uczuciu. Miłość jest piosenką, której nigdy nie zapomnisz...

www.gutekfilm.pl/chicoirita/

WLHALLA. MROCZNY WOJOWNIK

15 - 21. czerwca

Czciciele dawnych bogów kontra pierwsi chrześcijanie. Nicholas Winding Refn, reżyser "Drive", zaprasza do świata wikingów na okrutne widowisko. Rok 1000. Jednooki wojownik (Mads Mikkelsen) od lat trzymany jest w klatce przez wrogie plemię, które zmusza go do krwawych walk. Kiedy udaje mu się w końcu odzyskać wolność, spotyka na swojej drodze pierwszych chrześcijan. Namawiają go oni do udziału w krucjacie i wyprawie do Jerozolimy. Jednooki decyduje się wyruszyć razem z nimi w stronę nieznanego świata. Prosto do jądra ciemności. "Valhalla: Mroczny wojownik" to niekonwencjonalny, ambitny projekt nagrodzonego w Cannes za najlepszą reżyserię Nicholasa Windinga Refna. To mroczna opowieść o naturze dobra i zła. Bezkompromisowa, chwilami szokująca medytacja na temat pierwotnej natury człowieka, wiary i woli przetrwania. To średniowieczny "Czas Apokalipsy". Hipnotyczna, powalająca wizja filmowa. Kino zredukowane do nagiej, bezkompromisowej esencji.


OPOWIEŚCI, KTÓRE ŻYJĄ TYLKO W PAMIĘCI
9 - 21. czerwca


Zainspirowana lokalną legendą poetycka historia wioski w brazylijskim interiorze, gdzie czas dawno stanął w miejscu. Wyczekując z utęsknieniem deszczu ostatni żyjący mieszkańcy fikcyjnej Jotuomby spędzają czas na rozmowach, grze w bule i wspólnych posiłkach. Pewnego dnia do zamkniętej społeczności przybywa Rita, młoda fotograf zafascynowana aurą zastygłego w czasie miejsca. Dziewczyna tchnie nowe życie w uśpioną osadę, wnosząc do codzienności starszych ludzi delikatny urok młodzieńczej radości. Jednak gdy zacznie dopytywać się o klucz do zamkniętego cmentarza, mieszkańców ogarnie niepokój. Ich najgłębiej skrywana tajemnica ujrzy światło dzienne. Julia Murat stworzyła piękną i pełną ciepła baśń o cyklu odradzającego się życia. Zagubiona w czasie i przestrzeni Jotuomba, której mieszkańcy żyją wspomnieniami minionych dni przywodzi na myśl literackie klimaty realizmu magicznego. Niepowtarzalną atmosferę filmu tworzą nastrojowe kadry przypominające zbiór starych fotografii, które reżyserka umiejętnie łączy z nowoczesną muzyką m.in. zespołu Franz Ferdynand, a miękkie, czarno-białe zdjęcia Rity w tradycyjnej technice fotografii otworkowej pozwalają widzowi zajrzeć w głąb duszy mieszkańców niezwykłej osady. Pełen alegorii i symboli film Julii Murat skrywa uniwersalne przesłanie o przekazywaniu tradycji i przechowywaniu wspomnień.
http://www.manana.pl/text.php?id=26929&lang=pl

--------------------------------------------------

22. czerwca
MOCNY CZŁOWIEK Seans/Koncert
Godz. 20:15
Seans niemego filmu "Mocny człowiek" z muzyką na żywo skomponowaną i odtworzoną przez Marcina Pukaluka.



opis filmu:


Film fabularny
/niemy
Produkcja
: Polska
Rok produkcji
: 1929
Czas: 78 min.

Bohater - Henryk Bielecki - jest typem mocnego człowieka, dążącego za wszelką cenę do sławy i bogactwa. Morduje podstępnie zapomnianego pisarza oraz fałszuje weksel, by rękopisy ofiary wydać pod własnym nazwiskiem. Nie jest jednak zwykłym "zbirem duchowym" i "genialnym pasożytem, wysysającym soki z innych". Sława i bogactwa zdobyte kosztem ruiny innych, są dlań niczym wobec wyśnionego ideału ukochanej. Gdy spotyka ów ideał na swej drodze, odradza się moralnie, czując całą nędzę swego poprzedniego postępowania. Dopiero dzięki Ninie "mocny człowiek" staje się naprawdę mocnym człowiekiem, zwycięża bowiem ona w nim zło, które kazało mu deptać życie ludzkie w dążeniu ku własnemu szczęściu. Nie dając jednak już krzywdzić innych, popełnia samobójstwo.

Marcin Pukaluk

Bio:

Kompozytor, muzykolog i multiinstrumentalista. Łączy wykształcenie oraz upodobanie do ciężkich, mrocznych brzmień z doświadczeniem wyniesionym z wieloletniej aktywności na gruncie muzyki ethno. W jego podejściu do muzyki uderza prostota środków, przejrzystość formy oraz niekiedy radykalna selekcja dźwięków. Cechy te wpisują go w powstały w latach 60–tych nurt minimal music. Artysta nie kryje zresztą źródeł swoich inspiracji, podając nazwiska takich kompozytorów jak: Steve Reich, Philip Glass, Henryk Mikołaj Górecki czy Wojciech Kilar. Szczególną pozycję w jego twórczości zajmują kompozycje do filmów niemieckich ekspresjonistów (Metropolis, Gabinet Doktora Caligari, Nosferatu-Symfonia Grozy). Łączą one w sobie głęboką fascynację przestrzenią wyrażającą się w dbałości o warstwę brzmieniową utworów, umiejętne operowanie nastrojem oraz (tak niezbędne w przypadku muzyki filmowej) wyczucie dramatyzmu.

Fragment filmu "Mocny człowiek" z muzyka M. Pukaluka:
http://www.youtube.com/watch?v=D3rchtoHbSg

--------------------------------------------------------

23.czerwca - 05. lipca


TEJ NOCY BĘDZIESZ MÓJ

Co się stanie, jeśli na 24 godziny zostaniesz nierozerwalnie związany z drugim człowiekiem? To właśnie przydarza się Adamowi (Luke Treadaway) i Morello (Natalia Tena). Oboje są muzykami – on gra elektro pop w duecie ze swoim kumplem Tyko; ona jest liderką punkowego zespołu The Dirty Pinks. Czekając na występ, wdają się w głupią sprzeczkę, którą słyszy przechodzący obok kaznodzieja. W imię miłości skuwa ich ze sobą kajdankami, po czym znika z kluczem. Początkowa frustracja bohaterów z czasem zamienia się w niechętną akceptację, a stąd już tylko krok do prawdziwego uczucia… Ta rockandrollowa komedia romantyczna, umiejscowiona i nakręcona w czasie festiwalu T in the Park w Szkocji, jest wybuchową mieszanką nieprzyzwoitego języka, żądzy, błota i głośnej muzyki. Film świetnie oddaje ducha muzycznych festiwali i dużych koncertów.

Zwiastun: http://www.youtube.com/watch?v=BWp7n6a-Pq8

GRABARZ

Adaptacja opowiadania Rainera Marii Rilkego o tajemniczym młodzieńcu obejmującym posadę grabarza w San Rocco. Nieznajomym fascynuje się córka miejscowego podesty. Spędza z nim całe dnie w cmentarnym ogrodzie, prowadząc rozmowy o śmierci. Tymczasem miasteczko nawiedza plaga. Ludzie masowo umierają, ostatni żywi pchają na cmentarz wozy pełne trumien. Film zrealizowano za pomocą aparatu używanego podczas wyścigów konnych do rejestrowania zawodników przecinających linię mety. Nie daje on takiego obrazu przestrzeni jak zwykła kamera czy aparat fotograficzny. W Grabarzu nie ma właściwie iluzji ruchu, tak charakterystycznej dla klasycznego kina. Przed oczami widza, od strony lewej do prawej, pomału przesuwa się otoczony czarnym tłem prostokąt z fotograficznymi obrazami. Obrazy te są zniekształcone, rozmyte - jakby były utrwalone trzęsącą się ręką. Wyglądają niczym rozmazane klatki filmu, poruszające się zbyt wolno, by stworzyć wrażenie ruchu. Niekiedy tworzą surrealistyczne czy abstrakcyjne kompozycje. Tak oto reżyser zabiera widza w czasy prehistorii kina, umożliwia mu doświadczenie charakterystycznych dla poprzedzających epokę X muzy metod konstrukcji obrazów filmowych (panoramy) i złożonych z nich narracji.

Zwiastun: http://www.nowehoryzonty.pl/artykul.do?id=1265

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz